Knock out voor Kick Out Zwarte Piet?

Vandaag vieren we de intocht van Sinterklaas in Nederland. Van oudsher een feestje voor jong en oud, echter de laatste jaren regelmatig verstoord door een kleine groep activisten. De organisatie ligt in handen van een kleine groep mensen die Zwarte Piet als symbool van racisme en slavernij willen zien. Het meest vreemde aan deze discussie is dat deze groep racisme en slavernij ziet als een probleem tussen de dader, de grote boze witte man, en het slachtoffer, de zielige minderwaardige zwarte man. De geschiedenis leert ons echter dat slavernij en racisme, rassenongelijkheid, van alle tijden zijn en dat alle rassen zowel dader als slachtoffer zijn of zijn geweest, zoals Jörgen Raymann mocht ontdekken toen hij meedeed aan het programma Verborgen verleden. Het zwart-wit denken van een organisatie als Stop Blackface, die opriep tot een vreedzame demonstratie onder de noemer Kick Out Zwarte Piet,  werkt dan ook averechts en onnodig polariserend. Immers, waar we collectief, ongeacht huidskleur en afkomst, zouden moeten strijden tegen racisme en slavernij, is het hun gelukt om er een strijd van te maken tussen de negroïde medemens versus de blanke medemens.

Social Media is ontploft vanochtend toen bleek dat de nuchtere Friezen genoeg bleken te hebben van deze Randstedelijke gekte. Friezen, en trouwens de meeste Nederlanders, kunnen er namelijk niet zo goed tegen als mensen vanuit een slachtofferrol handelen. De Friezen waren goed voorbereid aangezien deze *kuch* vreedzame demonstranten in februari 2016 de intocht van Sint Piter in Grou al eens wisten te verstoren. Gelukkig leiden niet alle wegen naar Dokkum, zodat de Friezen met enkele effectieve wegenblokkades de drie bussen met KOZP-sympathisanten een retourtje Randstad bezorgden. Best wel jammer, hierdoor misten deze mensen de beste Sinterklaasintocht sinds jaren. Een intocht waarbij de Zwarte Pieten geen kogelvrij vest behoefden te dragen. Een Sinterklaasintocht dat echt een kinderfeestje is geworden, precies zoals het bedoeld is. En geloof me, de Friezen kunnen een feestje vieren met als mooiste voorbeeld de feesten rondom de nationale Fryske volkssport het schaatsen. De sfeer tijdens wedstrijden in Thialf is wereldberoemd, evenals het ultieme schaatsfeest De Elfstedentocht.

Zoals reeds gememoreerd is slavernij en racisme een eeuwenoud probleem. Een probleem dat tot op de dag van vandaag een rol speelt in onze maatschappij. Racisme is overigens moeilijk op te lossen. Er leven nou eenmaal vele culturen naast elkaar op dat hele kleine stukje aarde dat we Nederland noemen. Culturen die allemaal hun eigen gebruiken en mentale programmering kennen. Polariseren, met andere woorden het uitvergroten van de verschillen met als doel mensen tegen elkaar op te zetten, zal racisme echter eerder aanwakkeren dan minimaliseren. En dat terwijl ons landje zoveel mogelijkheden biedt voor iedereen die positief wil deelnemen. Slavernij is een ander item. Cru gezegd zijn we inmiddels allemaal slaaf van het kapitalisme. De laatste decennia doet het neoliberalisme daar nog een stevig schepje bovenop. Met name op de arbeidsmarkt zien we daar nu de gevolgen van. Op dit blog hebben we dan ook al vele columns gewijd aan dwangarbeid, de ultieme vorm van moderne slavernij. En dwangarbeid, c.q. werken onder minimumloon of met behoud van uitkering, maakt geen onderscheid op basis van huidskleur.

De Friezen hebben vandaag een statement gemaakt. Ze hebben de symboolpolitiek van Stop Blackface een halt toegeroepen. Hiermee hebben ze gezien de Social Media het respect van vele Nederlanders verdiend, ondanks dat de zo tolerante Friezen naar het wapen van de intolerantie dienden te grijpen om intolerantie te stoppen. Sinterklaas is een kinderfeest en staat niet symbool voor racisme en slavernij. Wil je een kinderfeest veranderen, dan is dat bespreekbaar. Wil je een kinderfeest verstoren, dan loop je tegen de Friezen omhoog, want dat is niet bespreekbaar. Wil je slavernij en racisme bestrijden en de Friezen aan je kant, erken dan dat racisme en slavernij van alle tijden is en niet gebonden aan één dadercultuur. Integendeel, het wordt tijd om samen de strijd tegen racisme en slavernij op te pakken. De geschiedenis kunnen we niet veranderen, de toekomst wel. En dat hebben de Friezen eerder bewezen, in 754 na Christus riepen ze Bonifatius met iets meer geweld een halt toe, toevalligerwijze ook in Dokkum. Dus, mensen van Stop Blackface, verander jullie naam en strijd in het heden voor een betere wereld zonder racisme en moderne slavernij. De Slag om Dokkum van 18 november 2017 kan dan in de boeken als de dag waarop de echte strijd tegen racisme en slavernij is begonnen. Het is aan jullie of we ons deze dag mogen heugen als de Knock Out voor Kick Out Zwarte Piet?

Watapatja

Auteur: Watapatja

Out of the box omdenker die graag zijn mening ventileert over allerlei onderwerpen met zwaartepunt sociale zekerheid, onderwijs en arbeidsmarkt. Motto; verbaas en verwonder, immers niets is wat het lijkt!

Twittert onder de naam @Watapatjee

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.