Mohammed was een feminist

Islamitisch Feminisme

Het islamdebat in Nederland heeft veel weg van een loopgravenoorlog. Links en rechts hebben zich tegenover elkaar ingegraven en beide kampen hebben hun eigen frontsoldaten. Tegelijkertijd is het feminisme weer helemaal terug. Jonge vrouwen maar ook jonge mannen noemen zichzelf vaker feminist. Waar staan de feministen in het islamdebat?

De vrouwen en de profeet

De houding van feministen in ons land ten opzichte van islamitische vrouwenhaat is onderdanig. Het debat over de positie van de vrouw binnen de islam is de feministische olifant in de kamer. De olifant in de kamer wordt consequent genegeerd of in bescherming genomen. Verkrachting vindt immers meestal plaats in huiselijke sfeer dus het grote gevaar is de witte man naast je op de bank! Feministen vinden dat je niet moet praten over de ‘vermeende’ misstanden binnen de islam omdat daardoor het multiculturele conflict wordt verergerd. Het feminisme laat zich niet kapen om Geert Wilders in de kaart te spelen de islam te bashen. Het blonde gevaar moet worden bestreden en het groene gevaar geknuffeld. Het gevolg is dat de fundamentele rechten van islamitische vrouwen worden geofferd op het altaar van de multiculturele samenleving. Het is veel veiliger om te discussiëren over speelgoedfolders, het aantal regels tekst van vrouwen in films of de objectivering van de zwarte vrouw als gevolg van ons koloniaal verleden en de hedendaagse westerse  geopolitieke dominantie.

Terug naar de bron

Niet alleen de doorsnee huis-tuin-en-keuken feministen weigeren te zien wat zich ongewenst aan hen opdringt. Anne Dijk, domineesdochter en moslima, predikt dat de islam gelijkwaardigheid tussen mannen en vrouwen propageert. Het islamitisch feminisme van Anne Dijk verzet zich tegen het idee van andere feministen zoals FEMEN dat religie per definitie onderdrukkend en slecht is. Wanneer de Ummah terugkeert naar de bronnen van de religie kunnen feminisme en islam samengaan. In haar visie zijn de koranische teksten en religieuze bronnen goed maar is alle narigheid een gevolg van de patriarchale manier van interpreteren.

Seksslavinnen, uithuwelijking en gedwongen seks binnen het huwelijk zijn dus het gevolg van mannen die geschriften uitleggen en dus cultureel bepaald. Laten we de proef op de som nemen. Toen de profeet werd gevraagd welke vrouwen het best zijn antwoorde hij:

‘Degene die haar man pleziert als hij naar haar kijkt, hem gehoorzaamt als hij haar wat opdraagt, en hem niet ongehoorzaam is als hij haar roept om seks te hebben en hem helpt.’

Heeft Sunny Bergman voor de Zwarte Piet-discussie weer losbarst nog wat tijd om dit citaat feministisch te herinterpreteren? Ik kan er geen chocola van maken.

Het feminisme is dood, leve het feminisme!

Tot nu toe heb ik twee grondhoudingen gezien in het feministische islamdebat. De ene groep is van mening dat religie en feminisme niet samengaan. De andere groep verwacht veel heil van een terugkeer naar de bronnen van de islam. Beide denkrichtingen bevinden zich op een dood spoor. Bij onze eigen leunstoelfeministen gaan geen okselharen omhoog staan wanneer beweerd wordt dat Mohammed een feminist was.

Naar de – niet positieve en polariserende – mening van Ayaan Hirsi Ali gaan feminisme en de islam niet samen. Omdat de meeste moslims beter zijn dan de islam is het volgens Ayaan wel mogelijk om een feministische moslima te zijn. Malala Yousafzai is zo’n feministische moslima. Ze staat net als Wilders op de dodenlijst van de Taliban. Malala kijkt niet weg voor wat ze met eigen ogen heeft gezien want: “If people were silent nothing would change”.

Dit artikel werd ingezonden door Anne Adema, te volgen onder de Twitternaam @AdemaJR91


Meer artikelen in deze categorie:
[catlist categorypage=”yes”]


Verbraak

Auteur: Verbraak

Auteuriteit. Twittert onder de naam @Verbraak

Eén gedachte over “Mohammed was een feminist”

  1. Hedendaagse islam bewijst dat alleen afschaffing van vrijheid van religie de democratie nog kan redden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.