Soms kom je van die berichten tegen waar je direct de nodige vraagtekens bij zet. In dit geval gaat het om het bericht waarin Tirza de Fockert oppert om vluchtelingenboten rechtstreeks aan te laten leggen in Amsterdam. Een bericht dat tot grote verontwaardiging en hilariteit leidde op Social Media. Nou is dat op zich niets bijzonders voor ideeën die uit de koker van GroenLinks komen. GroenLinks is namelijk de vergaarbak van idealisten en gutmenschen die onvoorwaardelijk geloven in open grenzen, een autovrije wereld, een inclusieve samenleving en zoals de naam al zegt een groene wereld. Enig besef dat we een gezonde economie (welvaart) nodig hebben om al die luxe (welzijn) te financieren is uiteraard niet gewenst onder de GroenLinksaanhang. Nee, bij hun reiken de bomen bij voorbaat tot in de hemel. En daarmee is de cirkel rond, de gekte van GroenLinks is verklaard. En toch, het idee van Tirza vraagt een nadere beschouwing.
Eerst nog even een stukje gekte. Tirza durft Amsterdam namelijk een veilige haven te noemen. En passant vergeet ze dat er enkele bendes actief zijn in Amsterdam die recentelijk als hobby hebben om her en der in de stad handgranaten of ander explosief materiaal aan bedrijfsdeuren te hangen. Bendes die strijden om marktaandeel en overigens ook niet schuwen om elkaar naar het leven te staan. Dat er met enige regelmaat onschuldigen slachtoffer worden van deze criminele broederstrijd is niet meer dan collateral damage. Een ingecalculeerd risico dat het samenleven met parallelle werelden nou eenmaal met zich meebrengt. Tirza zal ter verdediging uiteraard verwijzen naar recent verschenen onderzoek waar bleek dat Amsterdam één van de veiligste steden is. Tsja, als we Desi Bouterse in een benchmark zetten met Pol Pot, Stalin, Franco, Gadaffi, Lenin, Idi Amin en Mao Zedong is het ook een onschuldig lieverdje.
Laten we nu eens kijken naar het geniale van dit plan. Als migranten eenmaal vaste voet aan wal hebben gezet in Europa, waar dan ook, begint pas de echte reis naar Utopia. Nederland en Duitsland staan in de absolute top van te bereiken eindbestemmingen. De ontvangstcomité’s der gutmenschen staan klaar en helpen deze migranten eerst aan bed, bad en brood in eendrachtige samenwerking met het COA. Vervolgens wordt het staatsburgerschap geregeld om daarna met voorrang een woning met bijbehorende inrichting te verkrijgen. Tussendoor worden de papieren voor het maandelijks inkomen uit de P-wet nog even geregeld. De hulptroepen hebben het er druk mee, hoewel we dat volgens ene Leo Lucassen niet moeten overdrijven. De veerdiensten tussen de Europese Middellandse zeekust en de overzijde, Afrikaans of West-Aziatisch, hebben het er wel druk mee. Hulpeloze vluchtelingen die slechts hoeven te zorgen dat ze buiten de territoriale wateren komen worden met uitzicht op hun “thuishaven” opgepikt uit zee om direct de nodige medische hulp te ontvangen van Artsen zonder Grenzen. Eenmaal aan boord wordt linea recta koers gezet naar het Europese vasteland aan de Middellandse Zee.
Tirza heeft goed doorzien dat deze veerdiensten op deze wijze in staat zijn om vele vrachtjes te transporteren. Om dit aantal terug te dringen leek het haar dan ook beter om ze direct naar Amsterdam te verschepen, immers hun uiteindelijke eindbestemming. Het voordeel is dat de veerdiensten een veel langere reis moeten maken, dus langer onderweg zijn, zodat ze beduidend minder nieuwe Europeanen kunnen transporteren. In een ideale situatie kunnen ze op de terugreis vanuit de Amsterdamse haven remigranten mee terug nemen. Remigranten die inmiddels ontdekt hebben dat het leven in Nederland ze niet brengt wat ze graag zouden willen. De schepen hoeven vanzelfsprekend niet de kortste route naar Amsterdam te nemen. Om hun gasten volledig te laten acclimatiseren voldoet een rondje cruisen langs de havens aan de Atlantische Oceaan.
De vraag die rest is of Tirza onbedoeld een geniaal plan heeft bedacht om de migratiestroom terug te dringen of dat ze vanuit haar GroenLinks gekte de consequenties niet heeft overzien. Met ander woorden is Tirza geniaal of gek?