De Media-reflex

Na het Brexit referendum hebben we de afgelopen week wederom mogen aanschouwen hoe de media volledig onderuit gingen in de aanloop naar de presidentsverkiezing in Amerika. Tot hun grote verbazing won Trump, de kandidaat die een gevaar voor de wereldvrede zou zijn en die bij winst de oorzaak zou zijn van een totale ineenstorting van de economie. Voorspellingen die in een lijn lagen met de economische ramspoed die het Verenigd Koninkrijk zou treffen met een Brexit. Tot dusverre is geen van deze voorspellingen uitgekomen. De Dow Jones, de graadmeter van de Amerikaanse economie, staat inmiddels op de hoogste stand ooit. De economie in het Verenigd Koninkrijk draait nog steeds op volle toeren. En de internationale verhoudingen zijn niet wezenlijk veranderd met de komst van Trump, hoewel dit nog geen garantie is voor de lange termijn. Wat wel is veranderd is de geloofwaardigheid van allerlei specialisten en de media waar ze mochten komen opdraven.

De media is in een reflex geschoten en onder de noemer damage control is inmiddels een stevige lobby ingezet om het vertrouwen te herstellen. De media heeft gekozen voor een full-out strategie. Een strategie met meerdere invalshoeken overigens. De eerste stap is het aanwijzen van een zondebok. Dit was snel opgelost; de grote schuldige is namelijk de Social Media. Een logische stap aangezien de gevestigde orde geen controle heeft op dit ongrijpbare fenomeen. Het verwijt aan de Social Media is dat zij een platform biedt voor onjuiste informatie, leugens verspreidt en mensen voorziet van eenzijdige informatie dat past in hun straatje. Hierbij gaan ze even aan het feit voorbij dat mensen blijkbaar behoefte hebben aan die informatie, aangezien deze hun onthouden wordt door de eenzijdige propagandamachine die ze zelf bleken te zijn. De volgende stap is er een die getuigt van een absolute wereldvreemdheid vanuit een elitaire arrogantie die zijn weerga niet kent. Onder andere Frits Wester wist afgelopen vrijdag op Radio Veronica te verkondigen dat het minder intelligente gedeelte van onze bevolking, the deplorables en in Nederland de Tokkies, het niet begrijpt. De absoluut superieure ‘waarheid’ van de elite die te pas en te onpas kwam opdraven bij de gevestigde media was slecht uitgedragen. U en ik weten niet waar we het over hebben en snappen het niet. Het lijkt een langzaam voorsorteren op een nieuwe democratie waar de domme kiezer uitgesloten wordt van verkiezingen. Ik ben benieuwd hoe de hier beschreven media-reflex de komende weken verder vorm gaat krijgen. Pauw en bijvoorbeeld Nieuwsuur kunnen putten uit een vast arsenaal gasten die graag bereid zijn om dit verder uit te dragen. Naast Frits Wester heb ik de afgelopen dagen in ieder geval Alexander ‘mannetje’ Pechtold, Kay ‘wolfspin’ van der Linden en Didi ‘sloophamer’ Samsom al mogen horen.

Gezien het totaal ontbreken van enige zelfreflectie bij de gevestigde media voorspel ik in aanloop naar de verkiezingen van maart 2017 een nog grotere rol voor de Social Media. Een nieuwe afgang van de gevestigde media is in de maak. U en ik, de in de hoek getrapte en gestigmatiseerde verontruste burgers die wel met de poten in de klei staan, zorgen wel dat we objectief geïnformeerd zijn voordat we onze stemkeuze maken. Nee, wij trappen niet in de trucjes van de gevestigde media; wij lachen om deze media-reflex.

Watapatja

Auteur: Watapatja

Out of the box omdenker die graag zijn mening ventileert over allerlei onderwerpen met zwaartepunt sociale zekerheid, onderwijs en arbeidsmarkt. Motto; verbaas en verwonder, immers niets is wat het lijkt! Twittert onder de naam @Watapatjee

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.