Mensen die de media een beetje gevolgd hebben, hebben het vast wel meegekregen; 1 mei 2016 is de VAR vervangen door de wet DBA. En zo als elke nieuwe wetgeving van dit kabinet zorgt dit voor een hoop onrust. Gelukkig voor alle betrokkenen heeft het de regering behaagd om opdrachtgevers en ZZP-ers tot 1 mei 2017 de kans te geven om te voldoen aan de nieuwe wetgeving, een gedoogperiode zeg maar. Momenteel wordt er dus nog niet gesanctioneerd indien betrokkenen de volstrekt belachelijke papieren rompslomp nog niet in orde hebben. Maar dat gaat veranderen met ingang van 1 mei 2017, de belastingdienst gaat volop controleren en is inmiddels met de werving en opleiding van nieuwe medewerkers begonnen. Inmiddels is wel duidelijk dat de meeste opdrachtgevers niet gaan wachten tot 1 mei 2017.
Opdrachtgevers willen voorkomen dat ze achteraf aangeslagen worden voor loonheffing omdat de belastingdienst constateert dat er sprake is van gezag, arbeid en loon. De crux zit hem uiteraard in het nogal subjectieve begrip gezag. Natuurlijk is een opdrachtgever gezagvoerder in de arbeidsrelatie die is aangegaan. U vertelt uw Poolse klusjesman toch ook wat voor nieuwe badkamer u wilt. Het gevolg is dat opdrachtgevers inmiddels preventief zijn begonnen met risicoderving. Wat we de komende maanden gaan meemaken is een vorm van een stoelendans die zijn weerga niet kent. Bij het UWV staan de detacheerders en uitzendbedrijven in de rij om de kaartenbakken uit te pluizen om mensen die nu als werkzoekende staan geregistreerd, vaak subsidiabel, in te zetten op de werkplekken waar thans nog zzp-ers actief zijn. Allemaal nieuwe flexbanen dus en dat in vele branches.
Nou zult u zich afvragen of dat zo erg is? Nee, niet voor die werkzoekende die de plek gaat innemen van de zzp-er. Voor de ex-zzp-er liggen de kaarten anders. Bij het UWV hebben ze de afgelopen jaren mensen met een WW-uitkering dwingend geadviseerd zzp-er te worden. U kent ze wel, de thuiszorgmedewerkster, de alfahulp en de timmerman. Van alle gestarte bedrijven in 2015 blijkt 99% als zzp-er te zijn gestart aldus de KvK, op 1 januari 2016 telde Nederland dan ook 1 miljoen zzp-ers. Iedereen die het vervolgens langer dan 6 maanden volhield als zelfstandige, c.q. ondernemer, verloor al zijn opgebouwde rechten uit zijn/haar dienstverbanden in voorgaande jaren. Wat rest bij nieuwe werkloosheid is de bjstand ofwel de participatiewet. En nee, een zzp-er komt niet automatisch in aanmerking voor een bijstandsuitkering. Indien iemand een vermogen heeft groter dan 5920 euro voor een alleenstaande komt hij niet in aanmerking. Ook een eigen huis telt mee in uw vermogenstoets, met stijgende WOZ waarden die hoger liggen dan uw hypotheek wordt het dus erg lastig. Bent u in het gelukkige bezit van een partner dan telt diens inkomen mee en kunt u het vrijwel volledig vergeten.
In aanloop naar de verkiezingen gaat dit resulteren in aanzienlijk herstel van de arbeidsmarkt, althans zo gaan de VVD en de PVDA dat aan ons verkopen met steun van het UWV en het CBS. Dat door deze stoelendans mogelijk honderdduizenden niet uitkeringsgerechtigden ontstaan gaan ze ons er niet bij vertellen. De stille armoede neemt toe en we kijken collectief de andere kant op. De slapende massa gaat geloven dat de economie aantrekt aan de hand van de ronkende cijfermachine van het UWV en de ABU. Ruttigheid 3 wordt daarmee in het zadel geholpen. Het lijkt wel een vooropgezet plan deze stoelendans.
P.S. Voor mensen die dieper in de materie willen duiken raden we aan Pierre Spaninks te volgen.
2 gedachten aan “De stoelendans van de wet DBA en de dalende werkloosheid”