Verdwaasd loop ik door het centrum, zeg maar het winkelhart, van een willekeurige stad. De gevelreclames van diverse winkels blinken me tegemoet en proberen me naar binnen te lokken.
Pearl, Eye Wish, Specsavers, Hans Anders, Hema, C&A, V&D, Blokker, Marskramer, Scapino, Ziengs, Trekpleister, DA, De Tuinen, Kruidvat, Etos, Xenos, Leenbakker, Bakker Bart, McDonalds, KFC, the BelCompany, the PhoneHouse, Dixons, AH, Jumbo, Aldi, Lidl, Men at Work, H&M, van Haren, Hunkemoller, Dolcis, Bruna, Primera, Mitra, Gall & Gall, Etam, Mexx, WE, MS mode, Wibra, Zeeman, Livera, Bakkerij Bart, Multivlaai, Douglas, ICI Paris, Bristol, Bart Smit, Intertoys, Burgerking, Cool Cat, The Sting, New York Pizza, Steps…
Ik ben het spoor bijster. Waar ben ik vandaag weer terecht gekomen? In welke stad bevind ik me eigenlijk? Het ‘unieke’ winkelhart zal me niet wijzer maken; iedere weldenkende gemeente die mee heeft gedaan in de ontwikkeling van een eigen stadshart zit inmiddels opgescheept met dezelfde winkels. Winkels die veelal gevestigd zijn in panden van grote vastgoedjongens die de franchisenemer zijn laatste penning uit zijn omzet trekken, zodat de schijnzelfstandige niet meer verdient dan modaal met werkweken van 2 maal modaal. ‘Schijnzelfstandige’, omdat de investeringsmaatschappijen achter de winkelformule hun eigen inkoopcombinatie hebben. Met verplichte inkoop dus. En uiteraard interieurteams die de complete indeling en uitstraling van je winkel bepalen. Mystery shoppers controleren of je je niet teveel vrijheden veroorlooft, waardoor de winkel zomaar eens een persoonlijk tintje zou kunnen krijgen! Dat moeten we natuurlijk niet willen! Overigens hebben niet alle ketens de stap gemaakt om het ondernemersrisico te verleggen naar een franchisenemer. En deze organisaties domineren de laatste tijd het nieuws omdat ze massaal dreigen om te vallen. De meest recente is Miss Etam, maar ook de Schoenenreus, Blokker, Marskramer, Halfords, juweliersketen Siebel, Hema en V&D zijn zomaar wat namen die de revue passeren.
Hoewel het omvallen van een keten erg ingrijpend is voor de mensen die er werken en daarmee in hun dagelijks onderhoud voorzien, hoop ik dat er nog velen zullen volgen. Ik voorzie een revival van lokale ondernemers die weer een persoonlijk tintje aan hun winkel gaan geven. Jazeker, zelfs dienstverlening naar de klant zal ooit weer tot de mogelijkheden behoren! Deze ondernemers hebben uiteraard ook weer personeel nodig, dus er is hoop voor degenen die nu meedoen in de massa-ontslagen. En ik? Ik weet over enkele jaren weer in welke stad ik ben, omdat ik rondkijkend allemaal leuke winkeltjes zal zien die men in een volgende metropool of gemeente niet tegen zal komen. Ik zou bijna zeggen… bijna… dat ik ooit op een mooie dag het winkelen zelfs leuk ga vinden. Maar voor wat het nu waard is: de gevolgen van de crisis kunnen ons in ieder geval afhelpen van de eenheidsworst in winkelaanbod, waardoor ieder stadshart er nu hetzelfde uitziet. De revival van echt unieke binnensteden met ieder hun eigen dynamiek en charme is op handen. Een goed begin: moge industrieterreinen en Vinexwijken snel volgen. Ik zie kansen!
Update
De kansen nemen verder toe nu V&D, Scapino, Manfield, PRO Sport, Dolcis, Invito en DA plaats hebben gemaakt. Voor een actueel overzicht zie overzicht-winkelketens-die-recentelijk-failliet-gingen. Ook Christine le Duc en Xenos stellen weer ruimte ter beschikking, met andere woorden sluiten vestigingen. Xenos is onderdeel van het Blokkerconcern en we kunnen dus verwachten dat er binnen het Blokkerconcern nog meer klappen gaan vallen bij bijvoorbeeld Bart Smit of Blokker zelf.
Meer artikelen in deze categorie:
[catlist categorypage=”yes”]
0 gedachten aan “Omvallende winkelketens: kans of bedreiging?”