Allereerst wil ik Batavirus bedanken dat ze mijn stuk willen plaatsen. Een verontrustend stuk dat ik met u wil delen vanuit mijn werkveld. In het dagelijks leven ben ik ICT-consultant en heb ik dagelijks te maken met datgene wat hieronder beschreven staat. De aanleiding van mijn verontrusting is een onopvallend berichtje over het stopzetten van de updates voor Siebel 10 jaren na de overname van Siebel door Oracle. Nou is een overname niet zo erg, maar Oracle heeft nu aangekondigd dat ze definitief stopt met de ondersteuning van Siebel. In mijn ogen hebben ze Siebel dan ook gekocht om hun klantenbestand uit te breiden en de gebruikers van Siebel over te laten stappen naar hun eigen CRM. Voor de leek een kleine wijziging, maar in de praktijk zal dit voor veel problemen zorgen. Problemen die opgelost moeten worden, dus als ICT-consultant zie ik de toekomst met vertrouwen tegemoet. Ik zal voorlopig niet zonder werk zitten. En toch maak ik me zorgen, vandaar het verontrustend in de tweede zin. Ik zal mijn verontrusting met u delen, maar eerst een kleine uitleg wat Siebel nu eigenlijk is.
Wat is Siebel?
Siebel is een softwarepakket dat u het beste kunt vergelijken met een grote Ikea-archiefkast waar bedrijven de gegevens van klanten in opslaan. Voor de mensen die wel eens een Ikea-archiefkast in elkaar gezet hebben, dat is een makkie in vergelijking met het inrichten en in elkaar zetten van alle losse onderdelen van Siebel. Het probleem bij Siebel was dat wie het aanschafte veel dozen met onderdelen kreeg. In tegenstelling tot bij Ikea ontbreekt de onbegrijpelijke montage- instructie en wordt e.e.a. geleverd zonder de verbindingsstukken. De implementatie van Siebel verliep dan ook niet overal even lekker. Het UWV maar ook andere bedrijven hebben het bouwpakket in de regel door extern ingehuurde consultants in elkaar laten flansen. De inhuur van deze bouwlieden ging gepaard met miljoenen. U begrijpt nu waar ik dagelijks mijn boterham mee verdien. Nou gebiedt de waarheid mij te zeggen dat niet iedere bouwer even goed is. Een slecht gemonteerde kast van Ikea wil nog weleens in elkaar storten of laatjes hebben die maar open blijven gaan. Wel, dat geldt ook voor Siebel. Het UWV is bijvoorbeeld één van de gebruikers van Siebel. Recent zijn er meerdere incidenten geweest waar het UWV nog wel eens een laatje open had staan met als gevolg dat gevoelige data op verkeerde plaatsen terechtkwam. Dit soort lekken worden normaalgesproken gerepareerd door security patches, zeg maar het nasturen van onderdelen die nog ontbraken. En daar zit het probleem, Oracle stopt met het nasturen van onderdelen.
Waarom ben ik dan verontrust?
Dat kan ik erg gemakkelijk uitleggen. In bovenstaand stukje heb ik het UWV al genoemd als gebruiker van Siebel. Ook heb ik laten zien dat Siebel het hart van hun systeem is, zeg maar de motor in uw auto. En dat vervang je niet zomaar even. Toch zal dat moeten, want mijn en uw privacy is in het geding. Bij mij spelen dan ook de volgende vragen;
Welke instanties en bedrijven werken allemaal met Siebel?
Ik weet in ieder geval dat de volgende instanties en bedrijven Siebel gebruiken; ABN-Amro, RABO, Vodafone, KPN, De Hypotheker, SVB en UWV.
Kunnen deze instanties en bedrijven hun dienstverlening garanderen?
Kunnen deze instanties en bedrijven de privacy van hun klanten garanderen?
Hebben deze instanties en bedrijven een strategie om Siebel te vervangen?
Voor overheidsinstanties geldt dat dit via dure aanbestedingsprocedures dient te verlopen.
Wie betaalt uiteindelijk de rekening van deze complexe operatie?
Naam en adres bij de redactie bekend.
Het peperdure sociale uitkeringsstelsel (UWV incluis) zou op de schop kunnen wanneer voor eenvoud in plaats van voor complexiteit gekozen zou worden. Met de landelijke invoering van een Universeel Basisinkomen (UBI), hoog genoeg voor een onbekommerd bestaan, zijn sociale uitkeringen overbodig. Ook de kosten van armoedebestrijding vervallen, omdat er dan geen armoede meer zal voorkomen. De financiële ongelijkheid neemt beduidend af, evenals de criminaliteit. Door de toenemende koopkracht zal de economie opveren. Kortom: De verloedering van de samenleving wordt met een UBI een halt toegeroepen en het welzijn neemt toe. Het wordt tijd dat politici hun verstand gaan gebruiken!
binnenkort meer over UBI, wordt hard aan gewerkt.
Het feit over het stopzetten van support op Siebel waar deze ‘verontrustende ICT-consultant’ het over heeft is pertinent onjuist. Oracle producten zijn voorzien van een ‘Lifetime Support Policy’. Dat houdt in dat Oracle ALTIJD support aanbiedt. Dit geldt dus ook voor Siebel. Oracle heeft drie soorten Lifetime Support Policies, meer details zijn lezen op deze pagina op Oracle.com (http://www.oracle.com/us/support/lifetime-support/index.html).
Tevens heeft John Bedford een blog geschreven waarin hij terugblikt op de Siebel CRM Roadshow in Utrecht. https://blogs.oracle.com/SiebelOpenUI/entry/siebel_crm_roadshow_utrecht_highlights
Dus kortom, geen enkele reden om verontrust te zijn. Het artikel waar deze persoon naar verwijst is inmiddels ook aangepast.