Zoals mijn gewoonte is ben ik vanochtend begonnen met het screenen van het nieuws. En hoewel het zelden voorkomt werd ik prettig verrast; een nieuwtje in het kader verbaas en verwonder zeg maar. Het betrof een poging tot een goed idee. Uit de koker van twee politieke partijen nog wel, namelijk het PvdA en D’66. Na jarenlang beleid van PvdA en VVD, uiteraard met enthousiaste steun van D’66, waarbij het mensen vrijwel onmogelijk werd gemaakt om invulling te geven aan werk vanuit de bijstand, komen PvdA en D’66 tot voortschrijdend inzicht. De bijstand moet een springplank zijn en geen moeras. Het is alleen jammer dat hun voorstel elke realiteitszin mist en zorgt voor nog schevere verhoudingen tussen fulltime werkenden en participanten vanuit de bijstand. Immers, 50% van je verdiensten tot een maximum van 2 jaar mogen behouden vanuit de bijstand wordt in veel gevallen lucratiever dan werken voor het minimum loon of net daarboven.
Maar ik ga ze een handje helpen. De oplossing is namelijk een stuk eenvoudiger dan het lijkt voor mensen die daadwerkelijk actief zijn in de arbeidsbemiddeling. Dus, beste Alexander en Diederik, lees onderstaande aandachtig.
Mijn aanbevelingen
- Indien iemand werk aanvaardt vanuit de bijstand, ontvangt hij loon voor de verrichte werkzaamheden conform het geldende CAO. Indien geen CAO van toepassing is, ontvangt hij of zij minimaal het minimum loon. We willen namelijk geen versoepelde regels voor het werken met behoud van uitkering met eventueel een kleine bijverdienste. Een model dat o.a. Flextensie met verve in de markt zet.
- Bij een volledige maand werk ontvangt deze persoon uiteraard geen bijstand meer over de betreffende maand. Indien de persoon minder dan 168 uren werkt (168 uren schijnt een volledige maand werken te zijn), ontvangt deze persoon over de gewerkte uren geen bijstand. Met andere woorden 80 uren gewerkt wordt aangevuld met 168-80=88 uren bijstand. Uiteraard hanteren we wel een bovengrens. De bijstand vult aan tot maximaal het minimumloon.
- De bijstand wordt uiteraard niet stopgezet. Nee, dit doen we pas bij het bereiken van het recht op WW, in de praktijk na 6 maanden en 1 dag. De uitkeringsgerechtigde komt zo niet in de idioterie terecht dat hij voor bijvoorbeeld 2 weken werken een compleet nieuwe aanvraag WWB dient te doen, die met de nodige pech pas na 13 weken is afgerond. Deze maximale afhandelingstermijn is een regelmatig voorkomend probleem; het beoordelen van iemands rechten is dan ook geen sinecure en wordt zorgvuldig behandeld door speciaal daarvoor opgeleide medewerkers van de Sociale Dienst.
- Om gemakkelijker gevonden te worden voor werk, vast of flex, schrijft de uitkeringsgerechtigde zich volledig kosteloos in op yobs.com . Om dit te stimuleren tellen we een volledige inschrijving als één sollicitatie per maand.
- De gemeente kan daarnaast gebruik maken van het Cliënt Volg Systeem van Yobs! en krijgt daarmee real-time inzicht in gewerkte uren, de verdiensten en sollicitatiegedrag van de uitkeringsgerechtigde. Uiteraard zijn hier wederom minimale kosten aan verbonden. Geïnteresseerde gemeenten kunnen een afspraak maken via de website.
En met deze aanbevelingen brengen we de klok en de klepel weer bij elkaar, beste Alexander en Diederik. Een klok die jullie gelukkig wel hebben horen luiden, maar de klepel was nog even zoek. Overigens, willen jullie echt van de bizarre toestanden in het uitkeringencircus af, steek je nek dan iets verder uit en durf het basisinkomen op de agenda te zetten. Werken vanuit een basisinkomen lijkt me namelijk een stuk eerlijker naar alle Nederlanders dan werken vanuit de bijstand.
Als voorstander van een basisinkomen zou ik niet kiezen voor Tom van der Lee als Minister van SZW. Volgens het lijstje “GroenLinks Team voor basisinkomen” behoort hij niet tot de 14 GL-kandidaten (van de 40) die vóór een basisinkomen zijn. Van de bovenste 10 op de kieslijst zijn er slechts 3 voorstander: Linda Voortman (4), Liesbeth van Tongeren (6) en Bram van Ojik (10).
Sorry. Mijn reactie was gericht op het stuk: Alles in het belang van Nederland!