Voetveeg: Jetta mist de afslag

Het moest er vroeg of laat een keer van komen, een voetveeg voor Jetta ‘moestuin’ Klijnsma. De aanleiding is een artikel in Trouw waarin Sociale Werkplaatsen de noodklok luiden. De SW sector komt om in het werk en heeft per direct plaats voor 7000 nieuwe werknemers. Het betreft hier overigens veelal geen nieuw werk, maar lopende contracten. Contracten die de SW bedrijven niet meer na kunnen komen, omdat Jetta een 100.000 banenplan heeft bedacht. De doelstelling is om uiterlijk 2026 invulling te geven aan 125.000 banen (wie bedenkt dan de naam 100.000 banenplan?) voor arbeidsgehandicapten in een reguliere arbeidsomgeving. Op zich een nobel theoretisch streven vanuit de gedachte een inclusieve arbeidsmarkt te realiseren waar ook plaats is voor onze 1,6 miljoen arbeidsgehandicapten. De praktijk is echter iets weerbarstiger.

In het verlengde van dit nobel streven heeft Jetta namelijk ook bedacht dat SW bedrjven geen nieuwe arbeidsgehandicapten werk mogen bieden. En laat dat nou net de functie van SW bedrijven zijn. De denkfout die Jetta maakt is dat ze de doorstroom naar de markt wil stimuleren, maar het fundament ondertussen sloopt. Een fundament dat degelijk en goed was. Een fundament dat een uitstekende basis vormde om een mooie inclusieve villa, lees de doorstroom naar de markt, op te bouwen. En Jetta weet uit ervaring hoe je van een kraakpand een mooie villa maakt.

Werkgevers zijn overigens geen onmensen. Werkgevers willen met een kleine compensatie in de loonkosten, hiermee vang je productieverlies op, en een No-Risk polis, hiermee neem je ziekterisico weg, best arbeidsgehandicapten een plek geven in hun bedrijf. Uiteraard dient de arbeidsgehandicapte wel te voldoen aan de gevraagde kwalificaties. Het voortraject in de SW bedrijven is dan een opstap naar de reguliere arbeidsmarkt. En dat voortraject is om zeep geholpen met de nieuwe regels. De arbeidsgehandicapten die een beschermde werkplek ambiëren kunnen aansluiten op de wachtlijsten. SW bedrijven hebben de opengevallen werkplekken ingevuld met gratis personeel. Gemeenten zijn namelijk eigenaar van de SW bedrijven en die hadden nog wel een regiment bijstandstrekkers die met enige dwang invulling konden geven aan het werk. Uiteraard een ordinaire bezuinigingsoperatie, de bijstandstrekkers zijn namelijk niet meer dan gratis personeel en mogen werken met behoud van uitkering. Gij zult participeren!

Maar dit is nog niet alles. Waar Jetta en haar baas Lodewijk Asscher in enkele jaren de arbeidsmarkt compleet gesloopt hebben met wetgeving voortkomend uit totale onwetendheid, gaat Jetta samen met het UWV nog een stap verder. De gehele politiek heeft de mond vol over de inclusieve arbeidsmarkt als onderdeel van de inclusieve maatschappij. Ja, in Den Haag en bestuurlijk Nederland is inclusief het nieuwe toverwoord. Een inclusieve arbeidsmarkt betekent in mijn optiek een level playing field, gelijke kansen voor iedereen ongeacht geslacht, leeftijd. religie, postcode, ras of handicap. Jetta denkt echter in doelgroepen. Zo mocht Mirjam Sterk gesubsidieerd jongeren aan het werk helpen, John de Wolf is met de nodige subsidie het gezicht van iedereen die de vijftig is gepasseerd en Aart van der Gaag is de drijvende kracht van het 100.000 banenplan, dat plan dat 125.000 arbeidsgehandicapten aan werk gaat helpen. De stap verder van Jetta in samenwerking met het UWV tart alle grenzen van beschaving. Om werkgevers het gemakkelijker te maken om aan het quotum, u leest het goed werkgevers moeten voldoen aan een quotum op straffe van enkele stokslagen en/of steniging, te voldoen is namelijk de kandidaten-verkenner banenafspraak ontwikkeld door het UWV. Werkgevers en arbeidsgehandicapten die de kandidaten-verkenner geprobeerd hebben weten inmiddels dat het een zeer slechte kloon is van Yobs! , overigens gemaakt voor een veelvoud van de kosten waarmee Yobs! is gerealiseerd. Yobs! biedt overigens wel een level playing field, waar iedere werkzoekende (stage, afstudeeropdracht, van uitkering naar werk, van werk naar werk, overeenkomst van opdracht) zich volledig gratis in kan schrijven op anonieme basis. Wat mij echt heeft verbaasd is dat de kandidaten-verkenner zonder enige ophef is gelanceerd. Ik durf te stellen als deze cv-databank van arbeidsgehandicapten een andere doelgroep had gehad, denk bijvoorbeeld aan een kandidaten-verkenner Marokkanen, de pleuris was losgebarsten. Dan had Blonde Greet de media gedomineerd.

Uit bovenstaande hebt u het al begrepen, na zoveel onbenul is een voetveeg aan Jetta wel op zijn plaats. Nou ja, voetveeg, ik zou haar liever een schop onder haar achterwerk geven. Maar dat hoeft niet meer, die schop heeft ze al gehad met haar partijgenoten gezien de meest recente verkiezingsuitslag. Ik hoop samen met u dat Jetta de laatste afslag niet mist, namelijk de afslag van demissionaire sloopkogel naar pensioen. Haar eigen pensioen heeft ze namelijk niet verkwanseld. En mocht ze toch nog willen participeren dan kan ze zich altijd nog inschrijven bij de kandidaten-verkenner.

Auteur: Watapatja

Out of the box omdenker die graag zijn mening ventileert over allerlei onderwerpen met zwaartepunt sociale zekerheid, onderwijs en arbeidsmarkt. Motto; verbaas en verwonder, immers niets is wat het lijkt! Twittert onder de naam @Watapatjee

Eén gedachte over “Voetveeg: Jetta mist de afslag”

  1. Weer een stukje voortreffelijke journalistiek.
    De werkelijkheid is keihard, de Pvda heeft zijn ideologische veren afgeschud.
    Mensen worden misbruikt als gratis arbeidskracht.
    Overheid stop met de huidige manier van reïntegratie het is verkwanseld geld.
    Gebruik het geld voor echte banen, voor een echte Cao.
    Beter voor de economie, beter voor het bedrijfsleven, beter voor de individu.
    Er is werk genoeg zie zorg, zie groenvoorzieningen, zie Bibliotheken, zie Gemeenten, zie scholen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *